قیمت جهانی دلار در معاملات پرتلاطم، صعود و افزایش شدید قبلی خود را بیشتر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” به نقل از اینوست، پس از آنکه داده‌ها نشان داد، فعالیت‌های تجاری ایالات‌متحده در ماه دسامبر کاهش بیشتری یافته است، ارزش دلار برای مدت کوتاهی افول کرد.

موسسه اس اند پی گلوبال اعلام کرد که شاخص مدیران خرید (PMI) آمریکا که بخش‌های تولید و خدمات را دنبال می‌کند، در این ماه، از رقم نهایی ۴۶.۴ در ماه نوامبر به ۴۴.۶ کاهش یافت. این ششمین ماه متوالی محسوب می‌شود که شاخص زیر ۵۰ بود و نشان‌دهنده انقباض در بخش خصوصی است.
ارزش دلار در برابر ین پس از رسیدن به بالاترین سطح دو هفته‌ای، با ۰.۸ درصد کاهش به ۱۳۶.۶۷ رسید. ین در هفته منتهی به ۱۳ دسامبر به کاهش خود ادامه داد و معاملات خالص ین به ۵۳هزار و ۱۸۸ قرارداد رسید که کمترین رقم از ۳۰ آگوست است.
استرلینگ با ۰.۲ درصد کاهش در برابر دلار به ۱.۲۱۵۷ دلار و یورو با ۰.۳ درصد کاهش به ۱.۰۵۹۵ دلار رسید.
روز پنجشنبه، پس از اینکه بانک مرکزی اروپا نرخ‌های بهره را افزایش و نشان داد که هنوز افزایش نرخ به پایان نرسیده است، یورو نیز سقوط کرد و این نگرانی‌ها را در مورد آسیب احتمالی به اقتصاد جهانی برانگیخت و سرمایه‌گذاران را به سمت ارز امن، دلار، سوق داد.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز اظهار کرد که سیاست‌گذاران انتظار دارند که نرخ بهره آمریکا بیشتر افزایش یابد و برای مدت طولانی‌تری بالا بماند.
جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، روز جمعه لفاظی‌های سختگیرانه را افزایش داد و گفت: این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی ایالات‌متحده نرخ بهره را بیش از آنچه در حال حاضر انتظار دارد در سال آینده افزایش دهد. فدرال رزرو اوج نرخ وجوه فدرال را ۵.۱ درصد پیش‌بینی کرده است.
با این اوصاف، به نظر نمی‌رسد که بازارهای مالی خواهان موضع سختگیرانه فدرال رزرو باشند. بازارهای آتی صندوق‌های فدرال تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش نرخ‌ها را تعیین کرده‌اند.
شاخص دلار که ارز را در برابر شش همتای اصلی ارزیابی می‌کند، پس از افزایش بیش از ۰.۹ درصدی در روز پنجشنبه، ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۰۴.۷۴ رسید.
این شاخص در سال جاری حدود ۹ درصد افزایش یافته زیرا فدرال رزرو به شدت نرخ‌های بهره را افزایش داده است، با این حال از زمانی که در سپتامبر به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسیده بود، تقریبا هشت درصد کاهش یافته زیرا کاهش نرخ تورم در ایالات‌متحده این امیدواری را ایجاد کرده است که چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به زودی پایان یابد.
در آسیا، بانک مرکزی ژاپن در روز سه‌شنبه در مورد نرخ بهره تصمیم می‌گیرد و در حالی که هیچ تغییری در آن جلسه انتظار نمی‌رود، تعدادی از فعالان بازار برخی تغییرات برای محرک‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند.
دلار استرالیا با ۰.۲ درصد کاهش به ۰.۶۶۸۷ دلار آمریکا رسید. دلار استرالیا در جلسه قبل معاملاتی بیش از دو درصد سقوط کرد که بزرگترین افت آن از مارس ۲۰۲۰ بود با این حال، دلار نیوزیلند با ۰.۷ درصد افزایش به ۰.۶۳۸۳ دلار آمریکا رسید.