کشتار دام‌های نارس و مولد /برای تولید هر کیلو گوشت ۸ تا ۱۰ کیلو نهاده نیاز است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با بیان اینکه با بررسی آمار کشتارگاه‌ها متوجه خواهیم شد که کشتار دام افزایش یافته و دام های مولد نیز به کشتارگاه رفته‌اند، اظهار کرد: همچنین وزن کشتار هم کاهش یافته است. یعنی دام‌های نارس کشتار می‌شوند که ادامه این روند منجر به کمبود دام خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “دام سالم مزرعه بان وابسته به هلدینگ سرمایه گذاری برشا” افشین صدر دادرس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا امروز بیش از ۱۶۰ هزار راس دام زنده سبک صادر شده است، گفت:  از این میزان حدود ۲۴۰۰ راس آن از استان های شمال‌غربی به مقصد کویت صادر شده است.
وی ادامه داد: هدف از صادرات این است که انباشت دام نداشته باشیم. وقتی تقاضا برای محصولی کم باشد یا به طور کل نباشد طبیعتا قیمت‌ آن محصول کاهش می‌یابد. بر همین اساس چون تقاضای داخلی برای بره‌های نر پروار در دامداری‌ها کم است با انباشت دام مواجه شده‌ایم. وقتی صادرات آزاد و تقاضا ایجاد شود قیمت‌ها نیز به تعادل می رسد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور اضافه کرد: در حقیقت هدف از صادرات این است که با افزایش تقاضا و کم کردن انباشت دام بتوانیم قیمت بازار را به قیمت های واقعی تمام شده نزدیک کنیم،
صدر دادرس افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه بخش اعظم تولید داخلی به علت مختلف در بازار داخل جذب نمی‌شود می‌توان صادرات و ایجاد بازار در خارج از کشور را به عنوان راهی برای حفظ و پایداری تولید و در نتیجه حفظ اشتغال در این بخش عنوان کرد.
وی تصریح کرد: بر مبنای داده‌های علمی ضریب تبدیل خوراک به گوشت در دام سبک ۸ به یک تا ۱۰ به یک است. به عبارتی برای تولید هر کیلو گوشت باید ۸ تا ۱۰ کیلو نهاده به دام داده شود. با توجه به قیمت جو که توسط شرکت پشتیبانی امور دام هم اکنون  ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود، بنابراین اگر قیمت دام زنده بین ۹۰ هزار و۴۰۰ تومان و ۱۱۳ هزار تومان شود فقط بهای نهاده‌هایی که به دام داده می شود جبران خواهد شد در حالی که سایر هزینه های تولید از قبیل هزینه تلفات دام، هزینه‌های کارگری، دارو، واکسن و بهداشت، حمل و نقل ، سوخت و… نیز باید به اعداد ذکر شده اضافه شود.
به گفته وی این در حالیست که میانگین قیمت دام زنده در کشور در حال حاضر  بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان است و هنوز با قیمت تمام شده فاصله زیادی دارد.
صدر دادرس با بیان اینکه با بررسی آمار کشتارگاه ها متوجه خواهیم شد که کشتار دام افزایش یافته و دام های مولد نیز به کشتارگاه رفته‌اند، اظهار کرد:همچنین وزن کشتار هم کاهش یافته است. یعنی دام‌های نارس کشتار می شوند که ادامه این روند منجر به کمبود دام خواهد شد.
وی یکی از مهمترین علل کشتار زیاد دام‌ها را ضرر و زیان دامداران و عدم حمایت عملی از آنها به خصوص بعد از حذف ارز ترجیحی بیان کرد.
وی در خصوص صادرات دام از استان‌های مختلف کشور با بیان اینکه صادرات دام بستگی به نظر مشتری در بازارهای هدف دارد، افزود: در کنار نظر مشتری سایر فاکتورهای اقتصادی مانند هزینه حمل و نقل و افت و تلفات دام در هنگام انتقال به گمرکات خروجی و نیز از گمرک به کشورهای هدف را نیز باید در نظر داشت و به‌ نظر می رسد انتقال دام مثلا از استان‌های شرقی به گمرکات غرب و یا جنوب کشور و یا از استان های شمال شرق به گمرکات جنوبی کشور توجیه اقتصادی مناسبی نداشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور عنوان کرد: کشورهای گرجستان، ارمنستان و ترکیه خودشان صادرکننده دام به حوزه خلیج فارس هستند و نیازی به دام ایرانی ندارند. بازار صادراتی دام زنده ایرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق است. آنها هم عمدتا  نیاز خود را از استان‌های همجوار در ایران که از قطب‌های اصلی تولید هم هستند یعنی خوزستان، کرمانشاه، فارس، کردستان، لرستان، ایلام و آذربایجان غربی تامین می کنند.