سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ به‌منظور ایجاد ارتباط با کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و اطلاع‌رسانی از آخرین مصوبات و بخشنامه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در چارچوب آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال است و ثبت شکایات، از دستگاه‌ها و
سکوهای مشمول و پیگیری آن‌ها دیگر هدفی است که در این پایگاه و مرکز دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” اوایل مهرماه سال جاری بر پایه تصمیمات مراجع ذی‌صلاح امنیتی، محدودیت‌هایی برای برخی سکوهای خارجی ایجاد شد که مشکلاتی را برای مردم و کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به وجود آورد.

در راستای کاهش این مشکلات، وزارت ارتباطات به عنوان مسئول کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت با همکاری اعضای این کارگروه، تلاش کرد تا در این شرایط با همکاری نزدیک با سکوها و پلتفرم‌ها و دستگاه‌های اجرایی که ظرفیت‌هایی بر پایه قانون دارند یک نوع همدلی شکل بگیرد و مردم بتوانند کسب‌وکارهای آسیب دیده خود را در فضای مجازی بازیابی کنند.
بنابراین از مهرماه سال جاری تلاش زیادی در دبیرخانه کارگروه اقتصاد دیجیتال و نمایندگان عضو این کارگروه شکل گرفت که منجر به تهیه آیین‌نامه‌ای با ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت شد و این آیین‌نامه با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهوری با سرعتی زیاد و خارج از بروکراسی‌ها، مراحل اداری خود را طی و این آیین نامه پس از تایید رئیس جمهوری نیمه آبان توسط معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد.
در همین راستا ۲۷ آذر از سامانه و مرکز تماس حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با حضور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات رونمایی شد.
طبق گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات، این سامانه قرار است که از یک‌سو بیان‌گر ظرفیت‌های موجود در سکوهای داخلی باشد و از سوی دیگر منعکس‌کننده بازخورد کسب‌وکارها از دستگاه‌ها و سکوها و رفع چالش در قالب پنجره واحد. امیدواریم با ظرفیتی که ایجاد شده و با ارتباط نزدیکی که بین دستگاه‌های اجرایی، سکوها و کسب‌وکارهای حوزه فضای مجازی ایجاد می‌شود، فضا برای مردم و کسب کارها حوزه اقتصاد دیجیتال آسان‌تر و امیدبخش‌تر شود.
مهدی مظفری، مدیرکل اداره پایش و تسهیلگری کسب و کارها درباره جزئیات این سامانه گفته بود سامانه ۱۶۴۹ علاوه بر این که به عنوان پایگاه الکترونیکی «آئین‌نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال» مصوب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به اطلاع‌رسانی اخبار می‌پردازد، در قالب یک مرکز تماس با همین شماره، آمادگی ارائه خدمات و پیگیری درخواست سکوها و کسب و کارها را نیز دارد.
عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات  فناوری اطلاعات هم با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی گفت: به صاحبان کسب و کارهای فعال در فضای مجازی و کاربران آنها اطمینان خواهم داد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاه‌های دارای تکلیف در این طرح، تمام تلاش خود را در اجرای هرچه بهتر و دقیق تر این آیین نامه به کار خواهند بست.
چه خدماتی در سامانه ۱۶۴۹ ارائه می شود؟
با ورود به این سامانه در ابتدا پنج سکویی که تا به الان مورد تأیید قرار گرفته است مشاهده می شود؛ در بخش دیگر این سایت دو عنوان حمایت از دستگاه ها و سکوها دیده می شود.
بخش حمایت سکوها، حمایت هایی است که سکوها باید از کسب و کارهای اینترنتی انجام دهند و می توان به مواردی مانند بازار الکترونیکی خرید و فروش، ارائه خدمات مالی و زیرساخت پرداخت و تبلیغات و اطلاع رسانی اشاره کرد.
در بخش بازار الکترونیکی گفته شده سکوها علاوه بر فراهم آوردن امکانات بازار الکترونیکی خرید و فروش و در معرض مشاهده قرار دادن کالا و خدمات و سایر امکانات بازارگاهی در رقابت با یکدیگر موظف هستند برای کسب و کارها نیز امکان ارائه بسته ویژه تبلیغاتی فراهم کنند تا وقتی که تعداد دنبال کنندگانشان به نصف زمانی که در سکوهای خارجی بودند؛ برسد.
همچنین در بخش ارائه خدمات مالی و زیرساخت پرداخت اعلام شده است سکوها موظف هستند خدمات پرداخت آنلاین مشتمل بر حساب امانی، خرید اعتباری، پس پرداخت و پرداخت مدت دار به کسب و کارها ارائه کنند.
طبق این گزارش در بخش سوم یعنی تبلیغات و اطلاع رسانی سکوها موظف شده اند برای کسب و کارها امکان ارائه بسته ویژه تبلیغاتی رایگان تا زمان رسیدن به نصف تعداد دنبال کننده در شرایط مشابه حضور در سکوهای خارجی فراهم کنند.
گفتنی است در بخش پایانی سایت ۱۶۴۹ هر کدام از سکوهای مورد تأیید نحوه و جزئیات بسته حمایتی خود را از کسب و کارهای اینترنتی را اعلام کرده اند.