کمبود گوشت مرغ و ریزتراشه در صنعت خودروسازی از جمله چالشهای اقتصاد انگلیس به دنبال بازگشایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” به نقل از گاردین، در ابتدای همه‌گیری کرونا قفسه‌های فروشگاه‌ها در انگلیس خالی شده بودند و کمبود لوازم بهداشتی وجود داشت و حالا انگلیس با کمبود گوشت مرغ و ریز تراشه‌ها برای صنعت خودروسازی مواجه شده است.

پس از برداشته شدن محدودیت های کرونایی در نوزدهم ژوئیه در «روز آزادی»، انتظار سریع‌ترین رشد اقتصادی در این کشور از زمان جنگ جهانی دوم می‌رفت. در واقع پیشرفت‌های قابل توجهی هم صورت گرفته است. نرخ بیکاری پایین آمده و کسب و کارهای بسیاری با کمک‌های میلیاردی دولت احیا شده اند.

ولی هنوز چالش های بسیاری باقی مانده است. خرده فروشی در انگلیس در ماه گذشته کاهش قابل توجهی داشته و آمار بانک مرکزی انگلیس از نقل و انتقال‌های کارت‌های اعتباری مردم حاکی از ثابت ماندن مصرف است.

اوایل سال جاری میلادی این امید وجود داشت که واکسیناسیون، ویروس کرونا را شکست می‌دهد. ولی افزایش موارد ابتلا به کرونای دلتا و نرخ بالای ابتلا در کشورهایی که واکسیناسیون کمتری داشته اند، بدین معناست که راه زیادی تا از بین رفتن کامل این شرایط وجود دارد. طبق گفته وزیر بهداشت انگلیس باید زندگی کردن با کرونا را یاد گرفت.

به این ترتیب چالش های اقتصادی مرتبط با همه گیری کرونا همچنان باقی خواهد بود که یکی از آنها کمبود گوشت مرغ و ریزتراشه است.

شرکت تویوتا در این هفته اعلام کرد مجبور است 40 درصد تولید خود را در سپتامبر به خاطر کمبود ریزتراشه در سراسر دنیا پایین بیاورد. سایر تولید کنندگان خودرو از جمله فورد، نیسان، هوندا و جگوار هم تولید خود را به همین دلیل کاهش داده اند. تویوتا شیوع کرونا در جنوب شرق آسیا را مقصر کمبود قطعات خودرو میداند.

مخالفان برگزیت دلیل خالی شدن سوپرمارکت‌ها و اختلال در زنجیره عرضه را بیرون رفتن از اتحادیه اروپا می‌دانند. ولی بسیاری از این مشکلات جهانی است. شرکتهای آلمانی هم با مشکل مواجه شده اند و انتظار دارند این شرایط تا سال آینده هم ادامه داشته باشد.

با توجه به طولانی شدن همه گیری کرونا در جهان، تحلیلگران انتظار دارند بالا رفتن قیمت ها و تورم تا اواخر 2022 ادامه داشته باشد. آمار رسمی در انگلیس نشان می‌دهد تولیدکنندگان این کشور از بالا رفتن قیمت سوخت و مواد خام اولیه ضربه سختی خورده‌اند.