به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” سید‌ماکان موسوی‌کاشانی ۴۲ ساله اهل شهرستان جویبار است، وی که در ابتدا دانشجوی رشته شیمی بود رشته‌اش را تغییر داد و در دانشگاه سراسری ساری در رشته مهندسی کشاورزی (علوم دامی) ادامه تحصیل داد و علت این تغییر رشته هم علاقه به پرورش دام و بهره‌برداری دقیق از دانش علمی روز و عملیاتی‌کردن آن بود، وی اکنون دکترای اصلاح‌نژاد و ژنتیک دام گرایش سلولی، مولکولی دارد.

*ایجاد مرکز اصلاح‌نژاد

از ۲۵ سال پیش یعنی دوران دانش‌آموزی و دانشجویی دامپروری می‌کرد، اکنون نیز در زمینه دامپروری فعالیت می‌کند و چند نوع پرورش را در شهرستان جویبار به صورت عمدتا صنعتی انجام می‌دهد، گله‌هایی از دام‌هایش را نیز در فصول گرم سال به ییلاقات سوادکوه منتقل می‌کند، علاوه بر این فعالیت‌ها اقدام جالب سیدماکان موسوی در استفاده از دانش خود در برپایی مرکز اصلاح‌نژاد در شهرستان جویبار است و اکنون علاوه بر دامداری در این شهرستان مرکز اصلاح‌نژاد دام سبک نیز دارد.

*اشتغالزایی برای ۲۰ نفر

به گفته وی به ازای هر ۲۰۰ راس دام برای دو نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند و این کارآفرین حدود هزار راس دام مولد دارد که با این تعریف برای حدود ۲۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

شرط مهم و اصلی وی در پرورش دام سبک علاقه به این کار بوده است، همواره دلش می‌خواست تا از تجربیات و دانش فنی، بومی و علوم روز و آخرین تکنولوژی‌ها برای بهبود روند تولید و جهش تولید در امر پرورش دام سبک استفاده کند.

سیدماکان موسوی در ارتباط با فعالیتش به ما چنین می‌گوید: از همان زمان که دامپروری را شروع کردیم با استفاده از همفکری با اساتید دانشگاه، موضوعات مربوط به اصلاح‌نژاد، تغییر در فرآیندهای هورمونی، دوباره‌زایی و دوقلوزایی و افزایش بهبود ضریب تبدیل را در نظر داشتیم و ما در واقع شروع‌کننده این موارد بودیم.

به گفته او علاوه بر اساتید دانشگاه، سازمان‌های جهادکشاورزی و محیط زیست بسیار کمکش کردند، جهاد کشاورزی در بحث اصلاح‌نژاد و بهبود روند تولید سنگ تمام گذاشت و در برخی از موضوعات اصلاح‌نژاد چون از تیپ‌های وحشی استفاده می‌کردند سازمان حفاظت محیط زیست نیز با در اختیار قرار دادن برخی از گونه‌ها همکاری لازم را با وی داشت.

*استفاده از روش‌های علمی در تولید گوشت

موسوی پروژه‌هایی مثل استفاده از مواد پروبیوتیک را برای دومین بار در کشور(میکروب مفید زنده در جیره غذایی دام سبک) انجام داد که وزن‌گیری بسیار خوبی در تولید گوشت سفید داشت.

وی می‌گوید: با کمک دوستان خود در مرکز اصلاح‌نژاد جویبار توانستیم به گوشت مطلوب دست پیدا کنیم و هم اینکه روش‌های جدید تغذیه‌ای و تولید گوشت سفید در کشور را در مرکز اصلاح‌نژاد دام سبک جویبار به اجرا درآوردیم که حتی دانشگاه کشاورزی هم در این زمینه موضوعات پایان نامه‌اش را از همان مرکز اصلاح‌نژاد جویبار الگوبرداری کرده بود.

با دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه سراسری ساری و حتی دانشگاه آزاد قائمشهر ارتباطات تنگاتنگی داشتیم و برخی از دوره‌هایی که سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران برگزار کرده از مراکز اصلاح‌نژاد ما برای موضوعات آموزشی استفاده می‌کند.

این کارآفرین اولین دامداری بود که موضوع اصلاح‌نژاد بر پایه گوسفند رومونوف کانادایی و استفاده از اسپرم‌های رجیستر را در دستور کار داشت که در سال ۹۱ آن را انجام داد، در این بخش اولین بار لاپراسکوپی در گله مربوط به مرکز اصلاح‌نژاد انجام شد و هیبریدهایی داشتند که از رشد، مقاومت بدنی و ضریب تبدیل و صفات تولیدمثلی بسیار خوبی برخوردار بودند.

*تاثیر تحریم بر دامپزشکی و بهداشتی دام

وی در ارتباط با پرورش دام سبک، مثلثی به نام بهداشت، اصلاح‌نژاد و موضوع تغذیه و مدیریت را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: در موضوعات بهداشتی باید با توجه به رشد بدنه جامعه، سازمان نظام پزشکی امکانات و بودجه‌ای که در اختیار نیروهای ادارات کل استان‌ها قرار می‌دهد را چندین برابر افزایش دهد تا آنها بتوانند دامداران سبک را حمایت کنند، بحث بهداشت به دلیل کمبود بودجه دامپزشکی و کمبود پرسنل در دامپزشکی به صورت کامل پوشش داده نمی‌شود و با توجه به تحریم و گران‌شدن واکسن‌ها و برخی از داروها برخی از دامداران نمی‌توانند موارد مربوط به دامپزشکی و بهداشتی را پوشش دهند.

موسوی، اصلاح‌نژاد را موضوعی می‌داند که واقعا افرادی که اهلش هستند باید آن را انجام دهند، وی در این زمینه خاطرنشان می‌کند: متاسفانه برخی به عنوان دلالان تجاری جزو واردکنندگان دام قرار گرفتند، دام‌هایی که در کشور وارد شده‌اند برخی فاقد ارزش ژنتیک هستند، چه بسا به دلیل اهمال برخی از مدیران در بعضی از قسمت‌ها و نداشتن دانش فنی، بیماری‌های جدیدالورود هم همراه دام وارد کشور شده و موجب وارد‌آمدن آسیب به برخی از دامداران شده است، تقاضای من این است که صرفا به صورت انحصاری متخصصین، صاحبنظران دارای سابقه و رزومه مباحث مربوط به اصلاح‌نژاد را پیگیری و دنبال کنند.

*ارائه راهکار برای خودکفایی در تولید گوشت

این کارآفرین، مدیریت و نظارت هرچه بیشتر بر اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها را مهم دانست و بیان می‌کند: در دو سال گذشته شرایط طوری بوده که یک دامدار روستایی جو را که کیلویی هزار و ۸۰۰ تومان بوده به مقدار ۵ تا ۶ هزار تومان خریده است و واقعا تقاضای بنده به عنوان تولیدکننده ورود دستگاه نظارتی به این مسئله است، در خصوص پرورش دام سبک، عدد و رقم معنی‌داری در تولید می‌تواند در بستر سازمان جنگل‌ها از طریق عرصه‌هایی که حقوق بهره‌برداری‌اش متعلق به مرتع‌داران است نقش‌آفرینی کند، بخشی از اراضی را واقعا برای تالیف دام بدهند، به نظرم تمام سیاست‌های ما باید مسیری را برود که قیمت تمام‌شده دام به حداقل مقدار ممکن برسد تا قیمت گوشت در کشور پایین بیاید، تولید افزایش پیدا کند و ما بتوانیم تولید دام سبک در کشور را به حالت تعادلی برسانیم و این یعنی گامی به سوی خودکفایی برداشته‌ایم.

موسوی می‌گوید: انتظار ما از مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی این است که به موضوع اصلاح قوانین منابع طبیعی ورود پیدا کنند، این قوانین برای گذشته است، چه موضوعات مربوط به مراتع و چه موضوعات واگذاری به دامداران و بهره‌برداران عرفی، ورود وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس به موضوع و اصلاح ساختار و دستورالعمل‌ها و آیین‌ها می‌تواند کاری کند که هم تولید به صورت چشمگیری دچار تغییر شود و قیمت پایین بیاید و اشتغالزایی ایجاد شود و حتی دامدارها هم از حداقل امکانات خود نهایت بهره‌وری را خواهند داشت.

وی بیان می‌کند: پرورش دام سبک برای افراد و جوانانی که علاقه‌مند به این کار هستند شغل درآمدزایی است اما در این راستا باید محاسبات دقیق داشته باشند که دام را چگونه پرورش دهند، میانگین تولید دام سبک در کشور حدود ۷۰ درصد است یعنی اگر دامداری ۱۰۰ گوسفند داشته باشد در سال میانگین ۷۰ بره می‌گیرد، ما باید از علوم روز و دانش فنی و نژادهای پرتولید رجیستر به عنوان پایه‌های پدری استفاده کنیم که در این هیبریدگیری‌ها بتوانیم از یک گوسفند در سال حداقل در شرایط بسیار بد به ۲ بره برسیم و این یعنی سه برابر تولید فعلی که با استفاده از آموزش، بهره‌برداری از دانش فنی، بومی و استفاده از نژادهای پرتولید از مراکز اصلاح‌نژادی تایید شده و با همکاری وزرات جهاد امکان‌پذیر است.

*توسعه بخش تولید گوشت قرمز امکان‌پذیر است

این کارآفرین ادامه می‌دهد: پرورش دام سبک باید به عنوان یک شغل تولیدی مورد حمایت سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در خرید تضمینی و توافقی و مباحث تشویقی قرار گیرد و این امر یقینا تمایل قشر جوان و تحصیل‌کرده را در پی خواهد داشت، قطعا با حذف برخی از قوانین محدودکننده و با ایجاد قوانین تشویقی و حمایتی توسعه بخش تولید گوشت قرمز را در کشور شاهد خواهیم بود.

موسوی یادآور می‌شود: انتظار من از مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی این است که با داشتن برنامه‌هایی در حداقل سه سازمان معاونت امور دام، سازمان جنگل‌ها و سازمان دامپزشکی در امر پرورش دام سبک برنامه مدونی به عنوان عملیات جهادی تولید گوشت که در این راستا سازمان بسیج سازندگی سپاه هم می‌تواند بسیار نقش‌آفرینی کند، تدوین شود. این چند سازمان دست به دست هم دهند، ما هم آماده‌ایم که برنامه مدون خود را تقدیم کنیم.

معاونت امور دام برای تولید برنامه داشته باشد تا بتوانیم آن خلاهای پرورش دام سبک که در کشور وجود دارد را پر کنیم، شرایط دام سبک در کشور شرایط مطلوبی نیست ما باید آن را توسعه دهیم.

سازمان عشایری هم می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد، این سازمان می‌تواند وامی که به عشایر می‌دهد به افراد غیرعشایر که دامدار واقعی هستند، هم بدهد و مردم را برای تولید تشویق کند، ما می‌توانیم با اصلاح قوانین، دستورالعمل‌ها و ارائه سیاست‌های تشویقی و تضمینی و حمایتی تولید دام سبک را به راحتی مدیریت کنیم و به خودکفایی برسیم.

*برنامه مدون برای تنظیم بازار

موسوی بیان می‌کند: با برنامه می‌توان عملیات جهادی تولید گوشت قرمز دام سبک را انجام داد که موجب تنظیم بازار خواهد شد، ما برنامه‌های مدون آن را آماده کرده‌ایم و منتظریم که وزارت جهاد از ما برنامه بخواهد که در این زمینه ورود پیدا کرده و برنامه خود را ارائه دهیم.

هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مرتبط پرورش دام، اشتغال و روان شدن جریان اقتصاد، فعالیت و پویایی جوانان و متخصصین و زنده نگه داشتن اندیشه مقدس تولید در ذهن تولیدکنندگان و دامداران و مرتع‌داران را موجب خواهد شد و یقینا در آینده نه چندان دور شکوفایی، تحول و جهش تولید و کاهش قیمت گوشت را در کشور شاهد خواهیم بود.

می‌توان با برنامه‌های مدون روزی آنقدر به تولید برسیم که صادرات به کشورهای همسایه هم داشته باشیم و همچنین با تولید محصولات ارگانیک دامی، آنها را به کشورهای دیگر صادر کنیم و این امر مهم با ورود مقام عالی وزارت و بهره‌مندی و استفاده از نظرات و تجربیات اهل فن که واقعا تخصص و تجربه این کار را داشته باشند شدنی و امکان‌پذیر است.