بسیاری تصور می کنند پیش از پختن برنج باید آن را به اندازه‌ای با آب شستشو دهند تا آب شفاف شود. اما نکته اینجاست که با این کار همه نشاسته طبیعی برنج که مفید است، از بین می‌رود.

به  گزارش پایگاه اطلاع رسانی “رویال طعم وابسته به هلدینگ سرمایه گذاری برشا” روزنامه خراسان نوشت: «یکی از مشکلات بسیاری از ما در خانه این است که کدام مواد غذایی را باید قبل از گذاشتن در یخچال بشوییم و کدام را نشوییم. معمولا وقتی جواب مشخصی پیدا نمی‌کنیم ترجیح می‌دهیم این مواد غذایی را بشوییم اما جالب است بدانید گاهی شست و شو منجر به خراب شدن مواد غذایی خواهد شد.

تخم مرغ
تخم مرغ باید درست پیش از پخته شدن شسته شود، اما اگر قصد داشتید زمان دیگری از تخم مرغ ها استفاده کنید، از شستشوی آنها خودداری کنید تا بهتر بماند. تخم مرغ شسته‌نشده را می توان تا پایان تاریخ مصرف در شرایط مساعد نگهداری کرد اما تخم مرغ شسته‌شده باید فوری داخل یخچال گذاشته شود.
گوشت
مادرها و مادربزرگ‌هایمان به ما یاد دادند که گوشت خام باید شسته شود. در گذشته، ممکن بود خاک، علف یا شن و ماسه به گوشت چسبیده باشد.اما امروزه به دلیل رعایت نکات بهداشتی و قوانین سختگیرانه، گوشت مرغ، ماکیان و گاو طی فرایند تولید شسته می شود.
یک دلیل دیگر برای نشُستن گوشت این است که باکتری های موجود روی سطح گوشت می‌توانند هنگام شست وشو به پوست ما و سطوح آشپزخانه انتقال یابند و در نهایت وارد غذای ما شوند. با پختن گوشت شسته‌نشده، تمام باکتری های آن از میان می رود. بعد از پختن گوشت، کارد و تخته برش را به خوبی بشویید.
پیاز
پیاز با یک پوست پوشانده شده و به همین دلیل پیش از پختن نیازی به شست‌وشو ندارد. اما اگر خاک یا کثیفی روی آن وجود داشت، می توانید به طور مختصر آن را شست وشو دهید. آب کفایت می کند و نیازی به مواد شوینده نیست.
قارچ
کمتر کسی می داند که به شستشوی قارچ پیش از پختن نیازی نیست. آب زیاد باعث می‌شود قارچ از هم باز شود و مزه اش را از دست بدهد. اگر خاک و کثیفی روی قارچ ها نبود بهتر است فوری آنها را بپزید و البته قسمت های کثیف قارچ را می توانید با کارد جدا کنید.
برنج
بسیاری تصور می کنند پیش از پختن برنج باید آن را به اندازه ای با آب شستوشو دهند تا آب شفاف شود. اما نکته اینجاست که با این کار همه نشاسته طبیعی برنج که مفید است، از بین می‌رود. برای این منظور برنج شسته‌نشده را درون آب جوش بریزید و پنج‌دقیقه بعد آب را خالی کنید و به جایش آب تازه بریزید و برنج را بپزید.
سبزیجات
سبزیجات باید در چند مرحله شسته شوند. ابتدا آنها را با آب سرد بشویید تا همه کثیفی‌های قابل مشاهده تمیز شود. سپس آنها را در آب بخیسانید و صبر کنید تا خاک و شن و ماسه‌ها ته‌نشین شوند. سبزیجات را درست پیش از پختن بشویید. برای تمیزشدن هر چه بهتر سبزیجات، هنگامی که آنها را در آب خیسانده‌اید، سرکه یا جوش شیرین به آب اضافه کنید.
آجیل
آجیل‌ها را برای ضد عفونی لازم نیست بشویید. برای از بین بردن میکروب‌ها کافی است آنها را روی حرارت گاز قرار دهید یا از مایکروفر کمک بگیرید.
کنسرو سبزیجات
کمتر کسی این نکته را می‌داند اما سبزیجات کنسروی مثل ذرت یا نخود فرنگی باید پیش از پختن شسته شوند. نکته اینجاست که سبزیجات کنسروی نمک و نشاسته بسیار زیادی دارند و با شستشوی آنها می‌توانید از آن طعم فلزی خلاص شوید.»