یکی از نمایندگان فدراسیون تجارت و توزیع فرانسه اعلام کرد، قیمت اقلام خوراکی در فرانسه احتمالا از ابتدای سال آتی به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت، زیرا تولیدکنندگان خواستار افزایش دو رقمی قیمت محصولاتشان توسط خرده‌فروشان شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا”به نقل از خبرگزاری راشاتودی، ژاک کرسل، یکی از نمایندگان فدراسیون تجارت و توزیع فرانسه گفت:  این درخواست برای قیمت‌گذاری مجدد محصولات در بحبوحه تورم شدید و افزایش چشمگیر قیمت محصولات، مطرح شد.

تولیدکنندگان مواد غذایی در مورد تعدادی از اقلام خوراکی خواستار افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۵ درصدی شده‌اند.
تیری دئان، میانجی‌گر تجارت کشاورزی گفت، چنین افزایشی بیشتر از تعرفه‌هایی است که سال گذشته درباره آنها صحبت شد و در آن زمان تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت هفت درصدی شدند و با ۳.۵ درصد موافقت کردند.
براساس گزارش کمپانی تحقیقات بازار، در اواخر نوامبر سال جاری میلادی تورم غذایی در فرانسه به ۱۲ درصد رسید اما ظاهرا این برای پوشش هزینه‌های فزاینده تولید کافی نبود.
تولیدکنندگان در بین اقلام غذایی مختلف خواستار افزایش هفت درصدی قیمت پاستا و گوشت، افزایش ۱۰ درصدی مرغ، افزایش ۲۶ درصدی شیرینی و افزایش ۳۰ درصدی نوشیدنی‌های گازدار شده‌اند.
این درخواست‌های جدید برای افزایش قیمت به دنبال عامل‌های مختلفی از جمله تلاش‌ها برای احیای اقتصاد پس از پاندمی کرونا، جنگ اوکراین و پاندمی آنفلوآنزا در فرانسه که همگی با هم باعث افزایش قیمت مواد خام، انرژی و سوخت، بسته‌بندی و حمل و نقل شدند، به وجود آمده است.
تحریم‌های غرب بر روسیه نیز در این میان بی تاثیر نبوده و فشارهایی را بر روی تولیدکنندگان اعمال کرده و باعث اختلال در زنجیره‌های تامین و افزایش تورم انرژی و مواد غذایی در سراسر اتحادیه اروپا شده است.