معاون اشتغال وزیر کار از افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور خبر داد و تزریق ۱۰۰ همت به فضای اشتغال کشور را از جمله سیاست‌های تحولی دولت برای رونق اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری از ۹.۴ درصد در تابستان سال گذشته به ۸.۹ درصد در تابستان امسال رسیده و تا پاییز با تداوم روند به ۸.۲ درصد کاهش یافته است.

طبق این گزارش، نرخ بیکاری در فصل تابستان امسال از ۸.۹ درصد به ۸.۲ درصد در فصل پاییز کاهش یافته است. این رقم در تابستان سال گذشته در اوایل آغاز به کار دولت سیزدهم ۹.۴ درصد بوده است.
پیشتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده بود که نرخ بیکاری در فصل پاییز نسبت به فصل بهار ۷ دهم کاهش داشته و به ۸.۲ رسیده است و درصد اشتغال کامل، افزایش و درصد اشتغال ناقص کاهش داشته است.
در همین راستا، محمود کریمی بیرانوند – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با تایید کاهش آمار بیکاری می‌گوید: براساس گزارش جدید مرکز آمار از وضعیت بازار کار نسبت به پاییز سال گذشته، شاهد کاهش نرخ بیکاری کل بوده‌ایم.طی این مدت نرخ مشارکت اقتصادی افزایش داشته است و افزایش اشتغال جمعیت ۱۵ سال به بالا و کاهش نرخ بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان با اجرای سیاست‌های دولت مردمی و بخش خصوصی محقق شده است.
وی از کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده و آن را تاکیدی بر حرکت رو به جلوی دولت سیزدهم در رونق فضای کسب‌وکار و اثربخشی طرح‌های تحولی دانش‌بنیان در این زمینه دانسته است.
معاون اشتغال وزیر کار درعین حال کاهش اشتغال ناقص، کاهش اشتغال در بخش‌های صنعت و کشاورزی و افزایش اشتغال بخش خدمات از دیگر داده‌های مرکز آمار اعلام کرد و اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به فضای اشتغال کشور را از جمله سیاست‌های تحولی دولت برای رونق اقتصادی عنوان کرد.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار کار کاهش زمان صدور مجوزها، تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار و اجرای سیاست‌های فعال بازار کار را در تحرک بخشی به بازار اشتغال و کاهش نرخ بیکاری خصوصا بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی موثر می‌دانند.
دولت سیزدهم با اجرای نهضت احیا گام بزرگی در جهت احیای بنگاه‌های راکد و نیمه فعال برداشت و با فعال‌سازی مجدد کارخانه‌های تعطیل و غیرفعال زمینه بازگشت کارگران بیکار شده به کارخانه‌ها و راه‌اندازی مجدد خطوط تولید را فراهم کرد.
به گزارش ایسنا، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته که سهم هر استان هزار میلیارد تومان است و درآمد مازاد استان در صندوق اشتغال استان قرار می‌گیرد.