تورم قدرت خرید مصرف کنندگان آمریکایی را در کریسمس به شدت کم کرده و درختان، تزئینات، غذا و حمل و نقل را گران کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” به نقل از آناتولی، تورم در آمریکا در این فصل تعطیلات به “گرینچ” (دزد کریسمس) تبدیل شده است زیرا امیدهای کریسمس آمریکایی‌ها را با افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های بالا از غذا گرفته تا حمل و نقل و بسیاری اقلام دیگر ربوده است.
گرینچ، شخصیتی که در سال ۱۹۵۷ توسط تئودور سئوس گیزل، نویسنده کتاب کودکان خلق شد سعی دارد هدایا و تزئینات کریسمس را بدزدد.
گرینچ امسال به شکل تورم تجسم یافت و بخش قابل توجهی از توانایی آمریکایی‌ها برای خرید کالاها و خدمات را از بین برد.
قیمت‌ها تقریباً برای تمام اقلام کریسمس، از درختان گرفته تا تزئینات و هدایا، و به‌ویژه برای شام کریسمس افزایش یافته زیرا قیمت مواد غذایی همچنان در حال افزایش است. برای کسانی که قصد سفر برای دیدن عزیزان خود را دارند، هزینه حمل و نقل نیز به دلیل قیمت کرایه و  بنزین نسبت به سال گذشته بیشتر است.
در همین حال، بسیاری از مناطق ایالات متحده در روز کریسمس هدیه ای از مادر طبیعت – یک طوفان شدید زمستانی – دریافت خواهند کرد.
درختان و تزئینات
بر اساس گزارش انجمن درخت کریسمس آمریکا (ACTA) یکی از پایه‌های اصلی کریسمس، سبزه‌های همیشه سبز تزئین شده است که ۷۵ درصد از خانواده‌های آمریکایی یا ۹۴ میلیون خانه در سال گذشته حداقل یک درخت گذاشته‌اند. از درختان نمایش داده شده در سال ۲۰۲۱، ۸۴ درصد مصنوعی و ۱۶ درصد در مزرعه رشد کرده اند، در حالی که تقریباً ۶.۵ میلیون خانوار دارای یکی یا هر دو بودند.
میانگین هزینه یک درخت کریسمس در مزرعه در سال ۲۰۲۱ ۶۹.۵۰ دلار بود، اما انتظار می‌رود امسال ۷۴.۲۹ دلار باشد که افزایش ۶.۹ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که یک برنامه دولتی توسط خدمات جنگلی ایالات متحده برای ارائه درختان کریسمس رایگان به کسانی است که درختان را از جنگل های تعیین شده دریافت می‌کنند.
این آژانس در وب سایت خود با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰,۰۰۰ مجوز در سراسر کشور در سال ۲۰۲۰ صادر کرده است، گفت: ” گرفتن درخت کریسمس برای همه باز و در دسترس است، حتی اگر هر جنگل و مرتع ملی در برنامه درخت کریسمس شرکت نداشته باشد.”
تزئینات درختان نیز گرانتر شده است. مصرف کنندگان آمریکایی در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ​​۲۳۱ دلار برای تزئینات هزینه کردند و انتظار می رود امسال ۲۴۷ دلار با افزایش ۲.۵ درصدی هزینه کنند. چراغ های کریسمس شاهد افزایش قیمت سالانه ۱۵ درصدی به میانگین ۱۳ دلار بودند، در حالی که میانگین قیمت تاج گل ها ۱۰۰ دلار است – ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته.
هزینه‌های شام
اگرچه قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده سالانه ۷.۱ درصد در ماه نوامبر افزایش یافت، از افزایش ۷.۷ درصدی در اکتبر و کاهش شدیدی نسبت به رکورد افزایش سالانه ۹.۱ درصدی در ژوئن، قیمت مواد غذایی همچنان در حال افزایش است که به ضرر میزهای شام کریسمس است.
طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، قیمت آرد و نان در سال جاری به ترتیب ۲۵ و ۱۶ درصد افزایش یافت و سیب زمینی ۱۶ درصد، کره ۲۷ درصد و تخم مرغ ۴۹ درصد افزایش یافت.
طیور نپخته از جمله بوقلمون، مهم ترین غذای شام کریسمس و شکرگزاری، در نوامبر سالانه ۱۸ درصد افزایش داشت، در حالی که قیمت مرغ بیش از ۱۳ درصد افزایش یافت. داده‌های اداره آمار کار نشان داد که کلوچه ها، کراکرها، پای ها، تارت ها و محصولات نانوایی منجمد همگی بیش از ۱۹ درصد رشد سالانه داشتند.
به گفته شرکت قیمت گذاری کالاهای مصرفی Datasembly، به طور متوسط ​​هزینه یک شام کریسمس حدود ۶۰.۳ دلار است که نسبت به سال گذشته ۱۶.۴ درصد افزایش داشته است.
هزینه سفر با خطوط هوایی
به گفته بانک فدرال، رزرو هزینه‌های خطوط هوایی نیز طی سال گذشته افزایش یافته است و بلیط ها سالانه ۲۵ درصد افزایش یافته است. لوئیس، بزرگترین رشد سالانه شاخص این بانک از سال ۱۹۸۹ را نشان می دهد. علاوه بر هزینه‌های بالای خطوط هوایی، طوفان شدید زمستانی برنامه‌های سفر را برای کسانی که می‌خواهند عزیزانشان را در شب کریسمس ببینند، دشوارتر کرده است.
سرویس ملی هواشناسی هشداری صادر کرد که گفت بیش از ۲۰۰ میلیون نفر، یا ۶۰ درصد از جمعیت ایالات متحده، تحت نوعی هشدار یا توصیه های هواشناسی زمستانی هستند. بر اساس داده‌های سایت ردیابی پرواز، FlightAware، خطوط هوایی ایالات متحده تاکنون بیش از ۷۰۰۰ پرواز را لغو کرده‌اند، در حالی که تا جمعه به ۱۶۴۴۴ پرواز رسیده است. بیش از ۶۰۰۰ پرواز لغو شده در روز پنجشنبه و بیش از ۲۷۰۰۰ در مجموع تاخیر وجود داشت. مسافران همچنین در شلوغ ترین فرودگاه های کشور، از هارتسفیلد-جکسون آتلانتا و اوهار شیکاگو گرفته تا فورت ورث دالاس و جان اف کندی نیویورک، با زمان انتظار طولانی‌تری در گیت‌ها و اختلالات مواجه شدند.
بر اساس داده‌های انجمن اتومبیل آمریکا (AAA) برای کسانی که قصد رانندگی دارند، قیمت بنزین بالای ۳ دلار در هر گالن (۳.۷۸۵ لیتر) است. داده‌های اداره آمار کار نشان می دهد که قیمت بنزین برای همه انواع در نوامبر ۱۰.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. قیمت خودروهای جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۲ درصد افزایش یافت. طبق آمار AAA در روز جمعه، مسافران مسافت طولانی که دیزل را ترجیح می دهند، میانگین ملی را ۴.۶۹۷ دلار در هر گالن خواهند دید که ۳۱.۳ درصد نسبت به ۳.۵۷۸ دلار در هر گالن در سال گذشته افزایش یافته است.