با سقوط ارزش سهام شرکت‌های فناوری، ۱۰ نفر میلیاردر بزرگ دنیای فناوری در سال ۲۰۲۲ جمعا ۵۷۵ میلیارد دلار ثروتشان را از دست دادند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” به نقل از ایسنا صعود نرخ تورم، افزایش ارزش دلار آمریکا و رکود بازار تبلیغات دیجیتالی، از عواملی اصلی بود که به شرکت‌های فناوری ضربه زد. پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در گزارشی به بررسی فهرست میلیاردرهای فناوری پرداخته که بیشترین ریزش ثروت را داشتند (رقم ثروت قید شده در این گزارش تا ۳۰ دسامبر است). این میلیاردرها عبارتند از:
استیو بالمر (مدیرعامل سابق مایکروسافت)
ریزش ثروت: ۱۹.۴ میلیارد دلار
۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت
ثروت بالمر که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ مدیرعامل مایکروسافت بود، مربوط به سهام این غول فناوری است. پس از ریزش ثروتی که در سال ۲۰۲۲ پیدا کرد، بالمر اکنون ۸۶.۲ میلیارد دلار ثروت دارد.
رشد مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ به دنبال تقاضای کمتر برای رایانه‌های شخصی و دلار قوی‌تر، کندتر شد. فروش سیستم عامل ویندوز کاهش پیدا کرد و سهام مایکروسافت در طول سال، ۲۸ درصد افت کرد. مایکروسافت به سرمایه گذاران اعلام کرد منتظر فروش ضعیف رایانه‌های شخصی در سال جدید باشند.
زِنگ یوکن (رئیس هیات مدیره کانتمپورری امپرکس تکنولوژی)
ریزش ثروت: ۲۰.۷ میلیارد دلار
۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت
عمده ثروت زِنگ، از ۲۳ درصد سهام شرکت کانتمپورری امپرکس تکنولوژی است که بزرگترین تامین کننده باطریهای خودروی برقی است. ثروت او در پایان سال ۲۰۲۲ به ۳۲.۵ میلیارد دلار رسید. این شرکت در آوریل شدیدترین کاهش درآمد سه ماهه را گزارش کرد و درآمدش به میزان ۲۴ درصد کاهش یافت. اوایل سال ۲۰۲۲ قیمت نیکل که ماده مهمی برای باطری خودروی برقی محسوب می‌شود و سایر مواد خام بی‌ثبات شد.
بیل گیتس (یکی از موسسان مایکروسافت)
ریزش ثروت: ۲۸.۶ میلیارد دلار
۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت
بیل گیتس با ثروت خالص ۱۰۰ میلیارد دلار، سرمایه گذاری‌هایی در شرکتهای مختلف، زمین و ملک دارد اما سهامش در مایکروسافت، باارزش‌ترین دارایی اوست. ارزش سهام مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ با کاهش فروش ویندوز و پیش بینی این شرکت از رشد ضعیف درآمد واحد ابری، حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.
مک‌کنزی اسکات (رمان نویس و بشردوست)
ریزش ثروت: ۳۷.۳ میلیارد دلار
۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت
ثروت خالص مک‌کنزی اسکات که همسر سابق جف بزوس است، با افت ارزش سهام شرکت آمازون در سال ۲۰۲۲، کاهش پیدا کرد. عمده ثروت اسکات مربوط به سه درصد سهامی است که در آمازون دارد که ارزش سهامش در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. ثروت او اکنون ۱۹ میلیارد دلار است. اسکات در نوامبر گفته بود امسال حدود دو میلیارد دلار به ۳۴۳ سازمان حامی جوامع محروم، کمک کرده است.
سرگی برین (یکی از موسسان گوگل)
ریزش ثروت: ۴۴ میلیارد دلار
۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت
ثروت سرگی برین و لری پیج، موسسان گوگل در سال ۲۰۲۲ با ضعیف شدن فروش تبلیغات دیجیتالی آلفابت و شرکتهای فناوری دیگر، مجموعا ۸۹ میلیارد دلار کاهش یافت. ثروت خالص برین، ۷۹.۵ میلیارد دلار است.
برین مانند پیج، عمده ثروتش مربوط به سهامی است که در آلفابت (شرکت مادر گوگل) دارد. پیج و برین در پایان سال میلادی گذشته، جمعا ۸۵.۹ درصد از سهام کلاس بی آلفابت را داشتند که به معنای داشتن قدرت رای‌دهی بیش از ۵۰ درصدی است.
لری پیج (یکی از موسسان گوگل)
ریزش ثروت: ۴۵.۳ میلیارد دلار
۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت
ثروت خالص برین و پیچ در سال ۲۰۲۲ با کاهش فروش تبلیغات دیجیتالی آلفابت، کاهش پیدا کرد. عمده ثروت پیج که اکنون ۸۳.۱ میلیارد دلار است، مربوط به شش درصد سهامی است که در آلفابت دارد. آلفابت در سال میلادی گذشته روند استخدام را آهسته کرد و سفرها و امکانات تفریحی کارمندان را کاهش داد.
مارک زاکربرگ (مدیرعامل متا)
ریزش ثروت: ۷۹.۹ میلیارد دلار
۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت
زاکربرگ در پایان سال ۲۰۲۱ ششمین فرد ثروتمند جهان بود اما سال ۲۰۲۲ را با ثروت ۴۵.۶ میلیارد دلار، در رتبه بیست و پنجم این فهرست به پایان برد.
درآمد متا که سابق بر این فیس بوک نام داشت، در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر دورنمای رکود اقتصادی و سال دشوار برای تبلیغات دیجیتالی، کاهش یافت. متا در راستای کاهش هزینه‌ها، در پاییز ۱۱ هزار کارمند را اخراج کرد.
چانگ‌پنگ ژائو (سی زد)، یکی از موسسان و مدیرعامل بایننس
ریزش ثروت: ۸۳.۳ میلیارد دلار
۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت
عمده ثروت ۱۲.۶ میلیارد دلاری ژائو مربوط به سهامی است که در صرافی رمزارز بایننس دارد. از زمان ورشکستگی صرافی اف تی ایکس که پیش از اعلام ورشکستگی، از بایننس کمک خواسته بود، بازار رمزارز زیر ذره بین سرمایه گذارانی قرار گرفته که نگرانی دارایی خود هستند. مشتریان بایننس در دسامبر میلیاردها دلار پول از این پلتفرم رمزارز خارج کردند. به دلیل برداشت پول و نوسانات قیمت رمزارز، ارزش دارایی‌های دیجیتالی که بایننس تا اواسط دسامبر داشت، به حدود ۵۴.۷ میلیارد دلار رسید در حالی که در نوامبر، ارزش این دارایی‌ها، ۶۹.۵ میلیارد دلار بود. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است از این شرکت بر سر ادعاهای پولشویی، تحقیق خواهد کرد.
جف بزوس: موسس آمازون و بلو اوریجین
ریزش ثروت: ۸۵.۲ میلیارد دلار
۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت
بزوس از سمت مدیرعاملی آمازون کنار رفته اما همچنان بزرگترین سهامدار این فروشگاه اینترنتی است. اما سهام فناوری در سال ۲۰۲۲ نزول کرد و ارزش سهام آمازون بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. ثروت بزوس اکنون ۱۰۷ میلیارد دلار است. این شرکت با تورم بالا و کندی فروش روبروست. آمازون یکی از شرکت‌های فناوری است که تعدیل نیرو داشتند و حدود ۱۰ هزار موقعیت شغلی را در سال ۲۰۲۲ حذف کرد که بیشترین میزان در تاریخ این شرکت بود.
ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا، اسپیس ایکس و توییتر)
ریزش ثروت: ۱۳۲ میلیارد دلار
۱۰ میلیاردر فناوری رکورددار ریزش ثروت
ایلان ماسک اخیرا عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به برنارد آرنو، مدیرعامل شرکت ال‌وی‌ام‌اچ واگذار کرد و اکنون دومین ثروتمند بزرگ جهانی است که ثروتش به ۱۳۸ میلیارد دلار بالغ می‌شود. وی سال میلادی گذشته بیشتر از هر میلیاردر دیگری پول از دست داد. عمده ثروت ایلان ماسک مربوط به سهامی است که در شرکت خودروسازی برقی تسلا دارد. ارزش سهام این شرکت سال میلادی گذشته حدود ۷۰ درصد ریزش کرد که تا حدودی ناشی از نگرانی سرمایه گذاران نسبت به خرید توییتر توسط ایلان ماسک بود. ارزش سهام تسلا همچنین، قربانی افت تقاضا برای خودروهای برقی به خصوص در چین شد که یکی از بزرگترین بازارهای تسلا به شمار می‌رود.