آخرین روز کاری هفته بسیاری از دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایران، مانند هفته‌های گذشته بیش از آنکه تحت تاثیر بازارها قرار بگیرد، متاثر از خبرهایی بود که در حیاط هیات دولت از سوی اعضای کابینه ارائه می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” به نقل از ایسنا، اعضای اقتصادی کابینه دولت مانند سنت هفته‌های گذشته پس از جلسه چهارشنبه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ دادند. امروز نیز صحبت‌های رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مردم بیشترین دربرگیری را داشت.
چهره روز: کالابرگ
هرچند پس از تصویب بودجه امسال، به نظر می‌رسید که مجلس و دولت بر سر اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به جمع بندی نهایی رسیده‌اند و امکان اجرای آن در سال جاری وجود دارد اما دولت ماه‌های گذشته را صرف تکمیل بانک‌های اطلاعاتی و فراهم کردن مقدمات اجرای کالابرگ الکترونیکی کرد و چند هفته قبل اعلام شد که شرایط برای اجرای آزمایشی آن فراهم شده و در هرمزگان به فاز اجرا رسیده است.
وزیر کار امروز در جمع خبرنگاران بار دیگر تاکید کرد که دولت اصراری بر کنار گذاشتن یارانه نقدی ندارد و مردم در این رابطه حق انتخاب خواهند داشت. مرتضوی گفته: مردم می‌توانند هم از این فرصت که تقریباً یک ماه زودتر از موعد مقرر واریز نقدی یارانه است استفاده کنند و هرچقدر که نیاز داشتند از این ۱۰ قلم کالا خریداری کنند، چنانچه به خرید تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان کار به سبک ماه‌های گذشته یارانه نقدی را دریافت کنند.
مسعود میرکاظمی – رییس سازمان برنامه و بودجه – نیز در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی را تشریح کرده است. او گفته: ۳۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) پرداخت حقوق صندوق های لشگری و کشوری است. در مورد بدهی های گذشته تامین اجتماعی نیز طرحی را در قانون برنامه می‌بریم، تا بتوانیم با راهکاری که آنجا در نظر می گیریم به کلی تسویه کرده و در آینده نیاز نباشد که معطل دولت باشند.
وزیر ارتباطات نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در میان خبرنگاران حاضر شد و جزییات قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور را تشریح کرد. زارع پور گفت: هفته پیش گفتم و الان هم می‌گویم، بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور درخواستی را وزارت علوم مطرح کرده بود، برای قطع سراسری اینترنت که ما اعلام کردیم با قطع سراسری اینترنت مخالفیم و با قطع سراسری هم موافقت نشد، آنچه از فردا اتفاق می افتد از ساعت ۷:۳۰ تا  ۱۱:۳۰ در محدوده‌های حوزه‌های برگزاری کنکور است که آن هم با اطلاع قبلی قطع می‌شود. اینترنت ثابت به هیچ وجه قطع نمی شود.
خبرساز روز: بورس
مانند روزهای گذشته، بورس آخرین روز کاری هفته را نیز با چند خبر مهم به پایان رساند. شاخص کل مانند روند اخیر، چهارشنبه را نیز صعودی تمام کرد. شاخص کل بورس امروز با ۲۰۹۵ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۶۸۹ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۵۳۹ واحد افزایش یافت و به رقم ۵۲۶ هزار و ۱۸۷ واحد رسید.
عرضه ربع سکه در بورس کالا نیز خبر مهم بازار سرمایه اقتصاد ایران بود که برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها، تمدید نشد. انتظار می‌رفت این عرضه‌ها ادامه یابد، چراکه اخیرا سخنگوی بانک مرکزی نیز بر این نکته تاکید کرده بود که در صورت وجود تقاضا توسط خریداران، این مدت تمدید می‌شود اما طبق پیام ناظر بازار، آخرین روز معاملاتی نماد گواهی سپرده کالایی تمام سکه طرح جدید ۰۱۱۰ صادرات (سکه۰۱۱۰پ۰۴) امروز بوده است.
فرابورس نیز چهارشنبه را با دو تغییر مهم پشت سرگذاشت. فرابورس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حداکثر حجم مبنا با رعایت حداکثر ارزش مبنا و همچنین حداقل ارزش هر سفارش خرید در بازار پایه فرابورس از هشتم بهمن تغییر خواهد کرد.
کاهش روز: مرغ
گزارش‌ها از بازار مرغ نشان می‌دهد که در روز چهارشنبه، قیمت‌ها در این بازار کاهش یافته است. بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه های سطح شهر تهران و میادین تره بار قیمت هر کیلو مرغ گرم تازه  ۴۹ تا ۵۶ هزار تومان است. این در حالیست که حدود دو هفته پیش قیمت هر کیلو از این کالای پروتیئنی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان بود. قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.
در بازار گوشت قرمز نیز که در هفته‌های گذشته خبرهایی از افزایش قیمت در آن منتشر شده بود، بناست گوشت منجمد توزیع شود. معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: گوشت گوسفندی منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۱۴۲ هزار تومان و گوساله مخلوط با قیمت ۱۵۲ هزار تومان بدون محدودیت در کل کشور در حال توزیع است.
اگر خبر کاهش قیمت در بازار مرغ، خبر مثبتی باشد، کاهش حجم آب ورودی به سدهای کشور، خبر منفی این حوزه به شمار می‌رود. میزان ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون شش میلیارد و شش میلیون مترمکعب ثبت شده که نسبت به سال گذشته که عددی معادل شش میلیارد و ۶۳ میلیون مترمکعب بوده، ۹ درصد منفی است.
مهمان روز: روس‌ها
بحث جذب سرمایه گذاری خارجی در زیرساخت‌های کشور، در تمام سال‌های گذشت مطرح بوده و با وجود تحریم‌های آمریکا، دولت تلاش خود در این زمینه را ادامه داده است. در جدیدترین خبر بنا شده شرایط سرمایه گذاری روس‌ها در راه آهن رشت – آستارا به شکل جدی‌تری دنبال شود.
در این زمینه معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: صبح امروز هیاتی از کشور روسیه متشکل از کنسرسیوم شرکت‌های خصوصی و نمایندگان شرکت راه‌آهن آن کشور از مسیر ریلی رشت-آستارا بازدید کردند که در صورت توافق بر سر مبانی سرمایه‌گذاری، طراحی و احداث، پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای تهیه می‌شود و به امضای دو کشور می‌رسد.
استاندار گیلان نیز با بیان اینکه راه آهن آستارا به رشت با مشارکت روسیه یک گام دیگر به اجرا نزدیک شد، گفت: امید می‌رود با تکمیل این خط ریلی ترانزیت، تجارت کالا و مسافر را بر اساس منویات مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور هرچه سریعتر راه‌اندازی کنیم.