قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر هشدار روسیه درباره کاهش تولید نفت در واکنش به سقف قیمت گروه هفت، حدود سه دلار افزایش یافت و دومین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” های معاملات نفت برنت با دو دلار و ۹۴ سنت معادل ۳.۶ درصد افزایش، در ۸۳ دلار و  ۹۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت با دو دلار و هفت سنت معادل ۲.۷ درصد افزایش، در ۷۹ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاهص بزرگترین رشد هفتگی از اکتبر را رقم زدند.
خبرگزاری ریا به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نوشت: تولید نفت روسیه در واکنش به مکانیزم سقف قیمت غربی، ممکن است اوایل سال ۲۰۲۳، به میزان پنج تا هفت درصد کاهش پیدا کند.
اتحادیه اروپا، کشورهای گروه ۷ و استرالیا سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شوند را تعیین کرده‌اند. این مکانیزم پنجم دسامبر همزمان با آغاز ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا، فعال شد.
به گفته معامله گران، صادرات گرید نفتی اورال روسیه از بنادر این کشور در دریای بالتیک، ممکن است در پی معرفی سقف قیمت غربی و تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، در دسامبر به میزان یک پنجم کاهش پیدا کند.
الی تسفای، استراتژیست ارشد بازار شرکت “آر جی او فیوچرز” در این باره گفت: احتمال کاهش تولید نفت توسط روسیه، خوش بینی به روند افزایشی قیمت‌ها در بازار را تقویت کرد. اگر تقاضای جهانی با روند فعلی ادامه پیدا کند، کاهش تولید مذکور، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت و نفت را در کانال ۸۰ دلار نگه خواهد داشت.
تولید و تقاضا برای نفت طی چند روز آینده تحت تاثیر طوفان زمستانی که بخش‌های وسیعی از آمریکا را فرا گرفته است، ممکن است افت کند. بزرگترین پالایشگاه‌های نفت آمریکا به دلیل سرمای شدید، فعالیتشان را متوقف کرده‌اند و تولید در تگزاس و داکوتای شمالی متوقف شده است.
بهای معاملات بنزین و دیزل حاوی سولفور اندک با پیش بینی کاهش تولید و افزایش تقاضا برای نفت کوره، بیش از پنج درصد افزایش یافتند.
بر اساس گزارش رویترز، به گفته جیووانی استونوو، تحلیلگر بازار نفت، بانک سوئیسی یو بی اس پیش بینی کرد قیمت نفت در پی کاهش تولید نفت روسیه و تسهیل محدودیتهای کرونایی در چین، ممکن است سال میلادی آینده، به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.