به نظر می‌رسد خشکسالی یا بارندگی زیاد، جنگ در اوکراین و هزینه‌های بالای انرژی در سال آینده حتی با وجود قیمت‌های بالا که کشاورزان را تشویق به افزایش کاشت می‌کند، تولید مزارع جهانی را دوباره محدود خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” به نقل از رویترز بعید است تولید محصولات اصلی مانند برنج و گندم که ذخایر تخلیه شده را حداقل در نیمه اول سال ۲۰۲۳ جبران کند، در حالی که محصولات تولیدکننده روغن‌های خوراکی از آب‌وهوای نامساعد در آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی رنج می‌برند.

اوله هو، مدیر خدمات مشاوره ای در کارگزاری کشاورزی IKON Commodities در سیدنی گفت: جهان برای برآورده‌ کردن تقاضا به محصولات زیاد نیاز دارد و باید در سال ۲۰۲۳،  بهتر از امسال عمل کنیم و اگر به چشم‌انداز تولید جهانی غلات و دانه‌های روغنی نگاه کنیم، بسیار بعید به نظر می‌رسد. قراردادهای آتی گندم، ذرت و روغن پالم از بالاترین رکورد یا چندین سال گذشته کاهش یافته است اما قیمت‌ها در بازار خرده‌فروشی همچنان بالاست و پیش بینی می‌شود عرضه‌های محدود از قیمت‌ها در سال ۲۰۲۳ حمایت کند.
میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، با افزایش قیمت مواد غذایی به رکوردهای بی‌سابقه در سال جاری، به ویژه کشورهای فقیرتر در آفریقا و آسیا که در حال حاضر با گرسنگی و سوء تغذیه مواجه هستند، رنج می‌برند. هزینه‌های واردات مواد غذایی در حال حاضر در مسیر رسیدن به رکورد نزدیک به دو تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ است و کشورهای فقیر را مجبور به کاهش مصرف می‌کند.
پس از درگیری روسیه و اوکراین، عرضه در بازاری که قبلاً تحت تأثیر شرایط جوی نامساعد و محدودیت‌های پس از همه‌گیری قرار گرفته بود، کاهش یافت و قیمت‌های آتی گندم شیکاگو در ماه مارس به بالاترین میزان خود رسید. ذرت و سویا به بالاترین میزان خود در یک دهه گذشته صعود کردند، در حالی که قیمت روغن پالم مالزی در ماه مارس به بالاترین حد خود رسید.
با توجه به ترس از رکود جهانی، محدودیت‌های چین برای کووید- ۱۹ و تمدید قرارداد کریدور دریای سیاه برای صادرات غلات اوکراین، قیمت گندم از آن زمان به سطح قبل از جنگ کاهش یافته و روغن پالم حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.
در حالی که سیل در استرالیا، دومین صادرکننده بزرگ گندم جهان، در هفته‌های اخیر خسارت زیادی به محصولی که آماده برداشت بود، وارد کرده است، انتظار می‌رود خشکسالی شدید محصول گندم آرژانتین را تقریباً ۴۰ درصد کاهش دهد. این امر باعث کاهش در دسترس‌بودن گندم جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ می‌شود. به گفته تاجران، انتظار می‌رود تا زمانی که عوارض صادراتی که در اوایل سال جاری توسط هند، بزرگ‌ترین تامین‌کننده جهان، وضع شده بود، قیمت‌های برنج بالا باقی بماند.
بر اساس گزارش رویترز، روغن پالم، پرمصرف‌ترین روغن خوراکی جهان، از طوفان‌های استوایی در سراسر آسیای جنوب شرقی که هزینه‌های بالا منجر به استفاده کمتر از کود شده است، آسیب دیده است. با این حال، قیمت‌های بالاتر غلات و حبوبات، کشاورزان را تشویق به کاشت محصولات بیشتر در برخی کشورها از جمله هند، چین و برزیل کرده است.