یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: فضای روانیِ تورمی که در کشور حاکم است موجب شده برخی از تولید کنندگان و ذینفعان از این فضا سوء استفاده کنند و در غفلت نهادهای نظارتی و کنترل کننده قیمت خودسرانه قیمت مواد لبنی را بالا ببرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “هلدینگ سرمایه گذاری برشا” حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره علل افزایش قیمت مواد لبنی مانند ماست، پنیر و شیر در روزهای اخیر، اظهار کرد: در سال‌های اخیر یک سوء سیاست را در بحث کشاورزی و دامپروری شاهد بوده‌ایم. امروز در آخرین جلسه‌ای که برای تدوین طرح امنیت غذایی در مجلس داشتیم که می‌توان گفت این طرح جزء طرح‌های فاخر مجلس انقلابی است و به موضوع افزایش قیمت‌ها پرداختیم. اگر این ۱۴ ماده طرح “تقویت امنیت غذایی و حمایت از تولیدات کشاورزی” را بررسی کنیم خواهیم دید که بسیاری از مسائل اساسی کشاورزی در این طرح دیده شده است و این قانون برای تصویب به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

وی افزود: در برخی مقاطع مدیریت اشتباه و سیاست‌گذاری‌های نابجا در امور کشاورزی و دامپروری سبب ایجاد تورم بالا و سکته در بازار لبنیات شد و امروز کمیسیون کشاورزی وظیفه خود در قانون‌گذاری را به پایان برد و این قانون می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند. یکی از مفاد قانون امنیت غذایی و حمایت از تولیدات کشاورزی سازمان تجارت کشاورزی است که این سازمان باید از تورم در بازار محصولات کشاورزی و مواد لبنی جلوگیری کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، گفت: گران شدن نهاده‌های دامی یکی از عللی است که منجر به بالا رفتن قیمت مواد لبنی شد که وزارت کشاورزی باید نهاده‌ها را به موقع و ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. البته یک بخش از کار هم ربطی به گرانی نهاده‌ها ندارد و فضای روانیِ تورمی که در کشور حاکم است موجب شده برخی از تولیدکنندگان و ذینفعان از این فضا سوءاستفاده کنند و در غفلت نهادهای نظارتی و کنترل کننده قیمت خودسرانه قیمت مواد لبنی را بالا ببرند.

نقدعلی تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار و تعزیرات باید نسبت به این موضوع با جدیت ورود کنند و علل این تورم‌ها را بررسی و از افزایش قیمت مواد لبنی جلوگیری کنند و مواردی را که برخلاف قانون و بدون توجیه گران شده است به وضعیت اول خود برگردانند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، خاطرنشان کرد: کارخانه‌ها و تولیدکنندگان مواد لبنی نباید از وضعیت تورمی کشور سوء استفاده کنند و یک دفعه قیمت‌ها را سرسام‌آور بالا ببرند چراکه این مواد در سلامت مردم تأثیر زیادی دارند. معتقدم اقدام عاجلی که می‌توان کرد این است که وزارت جهاد کشاورزی در عرصه بازار و تولید ورود جدی داشته باشد و نهادهای اجرایی و قضایی و سازمان بازرسی باید با متخلفان برخورد قانونی کنند تا قیمت لبنیات و محصولات کشاورزی کاهش یابد.